Jabłka Cameo debiutują na polskim rynku. Przed nami zwrot ku odmianom klubowym?
Od wielu lat słychać było głosy, że pomimo dużego potencjału polskiego sadownictwa, nie funkcjonuje u nas produkcja i sprzedaż klubowych odmian owoców. Analitycy rynku dostrzegają w tej kategorii owoców spory potencjał, który nie został jak dotąd zagospodarowany. Wiąże się on z podażą produktów typu premium, mających przykuć uwagę elitarnego konsumenta swoimi wyjątkowymi walorami smakowymi, najwyższą jakością, ograniczoną dostępnością i niebanalnym opakowaniem.
Widać jednak pierwsze efekty zainteresowania polskich podmiotów produkcją odmian klubowych. Dzięki staraniom spółki Playinbio, w sklepach sieci Kaufland na terenie Polski sprzedawane będą jabłka znanej już i cenionej na Zachodzie odmiany klubowej Cameo, ale produkowane w polskich sadach. Wyjątkowe walory smakowe wraz z kampaniami promocyjnymi mają sprawić, że owoce te będą zdecydowanie mniej podatne na wahania cen i opłacalności produkcji, które są zmorą polskiego sadownictwa.
Jak powiedział pan Kryspin Woszczyk, lider przedsięwzięcia i członek zarządu Playinbio Sp. z o.o., która jest dystrybutorem CAMEO® w Polsce, owoce charakteryzują się słodkim smakiem, a jednocześnie są chrupkie i soczyste. Mają również walory istotne z punktu ich dystrybucji – są trwałe w przechowywaniu i odporne na obicia, dzięki czemu nie tracą szybko jakości w obrocie handlowym.
Według przedstawiciela spółki Playinbio, zorganizowanie produkcji znanej odmiany klubowej w Polsce nie było łatwym przedsięwzięciem i wiązało się ze sporym ryzykiem. Uzyskanie licencji wymaga zagwarantowania silnego partnerstwa opartego na zaufaniu oraz doboru jak najlepszych gospodarstw sadowniczych, które będą w stanie wyprodukować jednolite pod względem najwyższej jakości partie owoców. Niezbędny jest również aktywny marketing. Pierwsze nasadzenia założono wiosną 2020 roku, traktując inwestycję jako eksperyment. Ponieważ przedsięwzięcie dobrze rokuje, a polskim towarem zainteresowani są odbiorcy z dalekich rynków (Indie, kraje arabskie), firma planuje zwiększanie powierzchni nasadzeń tej odmiany jabłoni.
Obecnie jabłka odmiany Cameo dostępne są w sklepach sieci Kaufland. Zapakowano je w tekturowe, biodegradowalne tacki po 4 sztuki. W przyszłości planuje się również wprowadzać na polski rynek owoce w innych opakowaniach. Dodatkowo w mediach społecznościowych (m. in. na Facebooku) prowadzona jest akcja marketingowa, mająca wypromować odmianę klubową wśród polskich konsumentów.
Związane z tematem
Odmiany klubowe wciąż nieosiągalne dla polskich sadowników. Dlaczego?
Komentarze